Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
W czasie pobytu w przedszkolu, dziecko uczestniczy w zajęciach organizowanych przez nauczycieli, które wspierają jego całościowy rozwój. Nauczyciel wykorzystuje do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane.
Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego. Ważne są zatem zarówno zajęcia kierowane, jak i czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale i ubieranie, rozbieranie. Bardzo ważna jest samodzielna zabawa.
Przedszkole czynne jest od godz. 7.00
Ramowy rozkład dnia jest ogólnym schematem organizacji pracy przedszkola, na podstawie którego ustala się szczegółowy rozkład dnia dla dzieci, uwzględniając ich wiek, czas pracy poszczególnych oddziałów oraz porę spożywania posiłków.
W naszym przedszkolu podzielony on jest na cztery etapy:
I czas przed śniadaniem
II czas między śniadaniem a obiadem
III czas między obiadem a podwieczorkiem
IV czas po podwieczorku
Przed śniadaniem:
Schodzenie się dzieci. W porannych godzinach, dzieci mają okazję do swobodnych zabaw według własnych pomysłów i zainteresowań w wybranych kącikach zabaw. Czas przed śniadaniem poświęcony jest także na indywidualne zajęcia korygujące i wspomagające rozwój dzieci, prowadzone przez nauczyciela oraz kontakt z rodzicami.
Od 8.15 do godziny 8.30 przedszkolaki przygotowują się do śniadania: porządkują zabawki i wykonują czynności związane z higieną osobistą. Przed śniadaniem także, nauczyciel przeprowadza wśród dzieci zabawy i ćwiczenia ruchowe, zabawy integrujące grupę, rozbudzają się dzięki temu ostatnie śpiochy..
Od 8.30 do 9.00 dzieci jedzą pyszne i zdrowe śniadanie, a następnie wykonują czynności higieniczne.
Czas między śniadaniem i obiadem
Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne, w tym zabawy ruchowe, dydaktyczne, ortofoniczne i inne, dostosowane do wieku i możliwości dzieci (ok. 15-20 minut z dziećmi młodszymi, 30-40 minut z dziećmi starszymi), zajęcia z języka angielskiego, rytmiki wg harmonogramu. Zajęcia te, są organizowane przez nauczyciela w taki sposób, aby dzieci aktywnie w nich uczestniczyły, a tym samym wyrażały własną inicjatywę, pomysłowość i zainteresowania, aby nabywały i utrwalały rozmaite umiejętności oraz poszerzały wiadomości.
Po zajęciach dzieci podejmują zabawy swobodne wybranymi zabawkami, pobyt na świeżym powietrzu: zabawy w ogrodzie przedszkolnym , spacery i wycieczki, porządkowanie sali oraz zabiegi higieniczne.
O 12.00, a w oddziałach zamiejscowych o 12.30 podawany jest dzieciom smaczny obiad. Następnie wykonywane są czynności higieniczne i nadchodzi pora na przyjemny odpoczynek.
Czas po obiedzie
Odpoczynek poobiedni - ćwiczenia relaksacyjne, słuchanie bajek czytanych przez nauczyciela lub kołysanek.
Poobiedni czas tj. do godziny 14.45, przeznaczony jest nie tylko na dowolną zabawę wg własnych pomysłów dzieci, ale także na zabawy dydaktyczne, zabawy ze śpiewem, wesołe zabawy ruchowe, organizowane przez nauczyciela. Dzieci utrwalają sobie także poznane piosenki, wierszyki, zdobyte wiadomości. Po południu, w starszych grupach odbywają się także zajęcia religii, według harmonogramu zajęć w poszczególnych oddziałach.
Po obiedzie organizowane są także indywidualne lub grupowe zajęcia specjalistyczne np. z logopedą, psychologiem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia rewalidacyjne dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, oraz dodatkowe zajęcia religii.
O 14.45 następuje przygotowanie się do podwieczorku, dzieci porządkują zabawki i wykonują czynności higieniczne, podwieczorek wydawany jest o godzinie 15.00.
Po podwieczorku
Dzieci podejmują zabawę wg własnych zainteresowań, lub uczestniczą w zajęciach kierowanych przez nauczyciela w formie m.in. zabaw dywanowych, zabaw ruchowych, słuchają bajki i in.
Jest aktem wewnętrznego prawa, regulującym organizacje pracy placówki i fundamentalne zasady jej działania. Podstawą opracowanego Statutu jest ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U z 2-17 r. poz. 59 ze zm.)
Art. 102 ustawy określa, że statut przedszkola zawiera:
1) nazwę i rodzaj przedszkola oraz jego siedzibę;
2) nazwę i siedzibę organu prowadzącego;
3) cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
4) sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;
5) sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem;
6) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
7) formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami;
8) organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami;
9) organizację pracy przedszkola, w tym organizację wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli przedszkole takie wspomaganie prowadzi, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeżeli przedszkole takie zajęcia prowadzi;
10) czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola, w uzgodnieniu z radą przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola – z radą rodziców;
11) zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący;
12) zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z:
a) zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
b) współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
c) planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
d) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji,
e) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną;
13) prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy uczniów;
14) warunki stosowania sztandaru przedszkola, godła przedszkola oraz ceremoniału przedszkolnego, o ile zostały ustanowione.
STATUT PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO W CHYBIU /KLIKNIJ/
AKTY ZMIENIAJĄCE