Dyrektor Przedszkola Publicznego w Chybiu ogłasza, że w okresie od 27 maja 2024 r. do 03 czerwca 2024 r.
będzie trwała rekrutacja uzupełniająca dzieci do przedszkola na nowy rok szkolny 2024/2025.
Prosimy o zapoznanie się z informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej przedszkola www.przedszkolewchybiu.pl
Wniosek wraz z właściwymi załącznikami należy pobrać ze strony internetowej przedszkola lub w sekretariacie, wypełnić i
dostarczyć do przedszkola do dnia 03 czerwca 2024 r. do godziny 15.00
w kopercie z dopiskiem REKRUTACJA, wrzucić do skrzynki pocztowej, umieszczonej na ścianie
frontowej budynku lub wysłać skan dokumentów na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub dostarczyć do sekretariatu placówki.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900)
Art. 31. 1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
4. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
6. Dzieci w wieku 3–5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego.
7. Dziecko uzyskuje prawo, o którym mowa w ust. 6, z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 3 lata.
DOKUMENTY, KTÓRE SKŁADAJĄ WSZYSCY RODZICE:
wniosek o przyjęcia do przedszkola - pobierz
oświadczenie o planowanym czasie pobytu dziecka w przedszkolu - pobierz
oświadczenie o planowanym czasie pobytu dziecka w przedszkolu (oddziały zamiejscowe przedszkola w SP nr 2 W Chybiu) - pobierz
DOKUMENTY DODATKOWE, KTÓRE SKŁADAJĄ RODZICE WG INDYWIDUALNEJ SYTUACJI
oświadczenie o wielodzietności - pobierz
oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka - pobierz
oświadczenie o kontynuacji wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2024/2025 przez rodzeństwo kandydata - pobierz
oświadczenie o zatrudnieniu - pobierz
oświadczenie o korzystaniu przez rodzinę ze świadczeń pieniężnych pomocy społecznej - pobierz
Dzieci spędzają w przedszkolu z reguły znaczną część dnia zatem zapewnienie im m.in. odpowiednich posiłków w tym czasie jest bardzo istotne dla ich samopoczucia, kondycji, chęci do zabawy i nauki - najprościej mówiąc dla ich zdrowia. Dzieci, to grupa szczególnie wrażliwa na skutki nieprawidłowego żywienia i ewentualnego nadmiaru jak i niedoborów energii oraz składników pokarmowych. Dlatego bardzo istotne jest zapewnienie dziecku takich posiłków, które będą wartościowe odżywczo, a nie tylko zaspokajały głód i preferencje smakowe. Nie bez znaczenia jest fakt, że odpowiednie żywienie w okresie dzieciństwa może wpływać na stan zdrowia także w przyszłości, a prozdrowotne nawyki związane ze stylem życia, w tym żywieniem, wykształcone/utrwalane w tym okresie mogą bardzo przysłużyć się dobrej kondycji zdrowotnej w życiu dorosłym. Dlatego tak istotne jest by uczyć i wspierać dziecko w prozdrowotnych wyborach na różnych etapach jego rozwoju.
Żywienie dzieci w przedszkolu stanowi bardzo ważny element kształtowania zdrowia i wspierania rozwoju dziecka. Dlatego też musi opierać się na określonych zasadach i spełniać wypracowane przez ekspertów normy i wymagania. Kontrolę nad spełnianiem wymagań z tego zakresu pełnią organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Oceną jakości posiłków w żłobkach, przedszkolach i szkołach zajmują się więc Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne właściwe dla danego terenu na podstawie wymagań zawartych w przepisach prawnych. Minister Zdrowia wydaje stosowne rozporządzenia regulujące kwestie wymagań odnośnie do żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w placówkach przedszkolnych i szkolnych. Normy żywienia oraz zasady racjonalnego żywienia dla różnych grup ludności, w tym dla dzieci w wieku przedszkolnym, opracowuje oraz publikuje obecnie jednostka badawczo-rozwojowa podległa i nadzorowana przez Ministra Zdrowia – Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy.
Wartość odżywcza posiłków w przedszkolu ... czyli kilka słów o normach..
Normy informują nas jakie jest całodzienne zapotrzebowanie na energię i różne składniki odżywcze w zależności od wieku, płci, aktywności ruchowej, stanu fizjologicznego. W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym zapotrzebowanie jest zróżnicowane tylko w zależności od wieku i odrębnie określono je dla grup wiekowych 1-3 lata i 4-6 lat. Żywienie w przedszkolu nie jest jednak żywieniem całodziennym. Przyjmujemy, że powinno ono pokrywać w ok. 75% całodzienne zapotrzebowanie dziecka na energię i składniki pokarmowe.
Planowanie jadłospisów
W żywieniu zbiorowym, z reguły rekomendowane jest planowanie jadłospisów w systemie dekadowym tzn. na 10 dni. Dzięki temu bardziej racjonalnie można zaplanować zakupy, ale także lepiej ocenić czy zaplanowane żywienie nie jest monotonne pod względem doboru produktów, potraw, technik kulinarnych, czy jest odpowiednio urozmaicone i uwzględnia wszystkie grupy produktów oraz odpowiednie proporcje między nimi.
Jadłospis umieszczany jest na gazetce w szatni każdego z oddziałów oraz na stronie internetowej przedszkola. Opracowywany jest na 10 dni i zawiera szczegółowe informacje na temat planowanych posiłków oraz występujących w posiłkach alergenach.
Wymagania jakościowe dla posiłków przedszkolnych (wynikające z zapisów rozporządzenia Ministra Zdrowia)
Żywienie w przedszkolu planowane jest wg wytycznych Rozporządzenia Ministra Zdrowia, które określa szczegółowe wymagania jakościowe dla posiłków przedszkolnych. Żywienie dzieci organizuje się w taki sposób, aby:
1) na całodzienne żywienie składały się środki spożywcze pochodzące z różnych grup środków spożywczych;
2) posiłki (śniadanie, obiad) zawierały produkty z następujących grup środków spożywczych: produkty zbożowe lub ziemniaki, warzywa lub owoce, mleko lub produkty mleczne, mięso, ryby, jaja, orzechy, nasiona roślin strączkowych i inne nasiona oraz tłuszcze;
3) zupy, sosy oraz potrawy sporządzane były z naturalnych składników, bez użycia koncentratów spożywczych, z wyłączeniem koncentratów z naturalnych składników;
4) od poniedziałku do piątku były podawane nie więcej niż dwie porcje potrawy smażonej, przy czym do smażenia jest używany olej roślinny rafinowany o zawartości kwasów jednonienasyconych powyżej 50% i zawartości kwasów wielonienasyconych poniżej 40% (olej rzepakowy lub oliwa z oliwek);
5) napoje przygotowywane na miejscu zawierały nie więcej niż 10 g cukrów w 250 ml produktu gotowego do spożycia;
6) każdego dnia były podawane:
a) co najmniej dwie porcje mleka lub produktów mlecznych,
b) co najmniej jedna porcja z grupy mięso, jaja, orzechy, nasiona roślin strączkowych,
c) warzywa lub owoce w każdym posiłku,
d) co najmniej jedna porcja produktów zbożowych w śniadaniu, obiedzie
7) w żywieniu całodziennym było podawane kilka porcji warzyw lub owoców;
8) co najmniej raz w tygodniu była podawana porcja ryby;
Wymagania jakościowe co do posiłków przedszkolnych w praktyce odnoszą się do urozmaicenia diety. Zakładają między innymi uwzględnienie większej ilości warzyw i owoców, większą podaż ryb, ograniczenie potraw smażonych. Całodzienny jadłospis zatem zawiera produkty z każdej z grup produktów. Posiłki serwowane są w oparciu o naturalne składniki. Bardzo ważną zasadą jest aby warzywa i owoce znalazły się w każdym posiłku. Warzywa i owoce różnią się między sobą składem i wartością odżywczą. Barwa warzyw i owoców wiąże się z zawartością określonych substancji, które mają wpływ na ich właściwości zdrowotne.
Zgodnie z wymaganiami jakościowymi, w diecie przedszkolnej co najmniej raz w tygodniu podawane są tłuste ryby morskie ze względu na zawartość korzystnych dla zdrowia niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Posiłki przedszkolne zawierają odpowiednią ilość produktów mlecznych – co najmniej dwie porcje mleka lub jego przetworów. Produkty zbożowe znajdują się w każdym głównym posiłku (śniadanie, obiad), w tym stosowane są produkty zbożowe z tzw. grubego przemiału, np. pieczywo razowe, różnego typu kasze, ryż brązowy czy makarony pełnoziarniste. Cennym elementem codziennej diety są również naturalne płatki zbożowe, np. owsiane, jęczmienne, żytnie. Potrawy smażone podawane są nie częściej niż 2 razy w ciągu tygodnia.
Mamo, tato wolę wodę!
W naszym przedszkolu, dzieci mają stały dostęp do wody mineralnej, niegazowanej. Przedszkole od wielu lat bierze udział w ogólnopolskim projekcie "Mamo, tato wolę wodę", poprzez który dzieci zachęcane są do spożywania czystej wody, rezygnowania z napojów słodzonych. Napoje stosowane w przedszkolu oprócz wody, to: naturalne soki owocowe, warzywne (bez dodatku cukru), napoje mleczne, herbatki owocowe.
Szwedzki stół czyli do wyboru do koloru..
Jednym z działań zachęcających dzieci do spożywania urozmaiconych i zdrowych posiłków jest zastosowanie tzw. szwedzkiego stołu, na którym znajdują się różne produkty spożywcze (warzywa, owoce, różne rodzaje pieczywa i dodatków, miody, pasty twarogowe), które dzieci same wybierają i komponują w ramach śniadania. Samodzielny wybór daje większą szansę na to, że dziecko zje wybrany produkt. Ponadto przez takie działania rozwijamy samodzielność dzieci, umiejętność przygotowania sobie kanapki, według indywidualnych preferencji dziecka.
Jedzenie w grupie, czyli o czym rodzic wiedzieć powinien...
Warto także zwrócić uwagę na zalety jedzenia w grupie rówieśniczej. Dziecko, które do tej pory nie jadło danego produktu czy potrawy, chętniej po nie sięgnie właśnie w przedszkolu, razem z rówieśnikami. Częstym błędem rodziców jest powielanie stereotypów dotyczących spożywanych produktów. Jeśli dziecko nie je w domu np. warzyw, to nie oznacza, że w przedszkolu też ich nie będzie jadło. Autorytet nauczyciela oraz przykład innych dzieci najczęściej sprawiają, że dziecko próbuje tych potraw i produktów, które odrzuca w domu. Często niestety zdarza się, że rodzice nadgorliwie proszą o wyłączenie jakiegoś produktu spożywczego lub potrawy z jadłospisu dziecka właśnie dlatego, że dziecko nie je go w domu. Rodzice z góry zakładają też, że dziecko nie zje produktu, które jest dla niego nieznane.. uprzedzając je i jednocześnie nastawiając na przyjęcie negatywnej postawy, przy porannym czytaniu jadłospisu.. A przecież wszyscy doskonale wiemy, że nieświadomość zjadania określonych produktów jest kluczem do sukcesu i drogą przyzwyczajania dziecka do akceptacji różnych smaków, konsystencji produktów :)
żródło:https://ncez.pzh.gov.pl
https://pacjent.gov.pl
opracowanie własne
Podstawą sukcesu działalności przedszkola jest dobrze układająca się współpraca z rodzicami. Nadrzędnym celem tej współpracy jest dobro dziecka, stąd podejmujemy starania o ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu rodzinnego. Rodzina i przedszkole są najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. To one są odpowiedzialne za wprowadzanie go w świat ludzi dorosłych i uczenie sztuki życia. Nie jest to zadanie łatwe, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie.
Współpraca nauczycieli z rodzicami stanowi jeden z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Wpływa zarówno na postępy dzieci w edukacji jak i w zachowaniu. Sposób organizowania tej współpracy, jej charakter, udział rodziców w życiu przedszkola zależy w dużej mierze od środowiska, w którym mieści się przedszkole. Środowisko i jego potrzeby powinny wyznaczać nauczycielowi kierunki działań najbardziej korzystne dla dzieci, rodziców i placówki przedszkolnej.
ZADANIA PRZEDSZKOLA W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
1.Aktywizowanie rodziców do osobistego włączania się w życie placówki.
2.Poszukiwanie i doskonalenie efektywnych form współpracy przedszkola z rodzicami.
3.Wspieranie rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej i opiekuńczej.
4.Korzystanie z wiedzy, umiejętności i możliwości rodziców celem doskonalenia jakości pracy przedszkola.
ZADANIA RODZICÓW W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY Z PRZEDSZKOLEM
1.Współdecydowanie w sprawach ważnych dla funkcjonowania przedszkola.
2.Wspomaganie przedszkola we wszystkich obszarach pracy.
3.Ścisła współpraca z przedszkolem w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i innych związanych z działalnością placówki.
4.Inicjowanie przedsięwzięć oraz aktywne uczestnictwo w pracach, imprezach i uroczystościach na rzecz grupy i przedszkola.
5.Angażowanie się, jako partnerzy, w nauczanie dzieci.
6.Przekazywanie placówce wszelkich pomysłów, informacji dotyczących możliwości osiągnięcia wspólnych celów dydaktycznych i wychowawczych.
7. Włączanie się w organizację spotkań z ciekawymi ludźmi, organizowanie wycieczek , organizowanie spotkań z rodzicami mającymi ciekawe zainteresowania.
8.Współpracowanie przy realizacji projektów, innowacji podnoszących jakość pracy przedszkola.
9. Uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez wychowawcę grupy lub dyrektora oraz prelekcjach poświęconych zagadnieniom wychowawczym.
ZASADY WSPÓŁPRACY
-zasada partnerstwa i dialogu
-zasada dobrowolnego udziału we współdziałaniu
-zasada jedności oddziaływań, wspólnoty celów
-zasada wielostronnego przepływu informacji
-zasada aktywnej, systematycznej współpracy
UPRAWNIENIA I ZOBOWIĄZANIA RODZICÓW. RODZICE MAJĄ PRAWO DO:
- informacji o realizowanych przez przedszkole zadaniach w obszarze dydaktyki, wychowania i opieki;
- informacji o przedszkolnych programach nauczania i wychowania;
- uzyskiwania pomocy i wsparcia w sprawach kształcenia i wychowania dzieci;
- wyrażania opinii nt. funkcjonowania placówki, współdecydowania w sprawach ważnych dla przedszkola;
- wychowywania dzieci zgodnie ze swoim systemem wartości i swoim światopoglądem.
RODZICE SĄ ZOBOWIĄZANI DO:
-systematycznego kontaktowania się z wychowawcą i nauczycielami celem uzyskania informacji o postępach dziecka i jego zachowaniu w przedszkolu;
-przestrzegania spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
-współpracy z wychowawcą, nauczycielami, logopedą w sytuacji występowania u dziecka trudności dydaktycznych lub wychowawczych;
-wychowywanie dziecka z ogólnie przyjętymi normami społeczno-moralnymi.
KONTAKTY Z RODZICAMI
Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej w sprawach poufnych informacji przekazywanych przez rodziców, dotyczących sytuacji rodzinnej dziecka. Rozmowy z rodzicami powinny odbywać się w przyjaznej atmosferze.
Miejsca spotkań
1.Miejscem kontaktów rodziców z wychowawcami grup, innymi nauczycielami pracującymi z daną grupą,
logopedą lub dyrektorem jest przedszkole.
2.Miejscem kontaktów rodziców z nauczycielami są: sale oddziałów, pokój terapeutyczny, z dyrekcją gabinet dyrektora. Niedopuszczalne jest przekazywanie informacji na korytarzu, podczas prowadzenia zajęć lub w obecności innych, postronnych osób.
Formy kontaktów
1.Formy zbiorowe:
- zebrania ogólne z dyrekcją;
- zebrania z Radą Rodziców;
- zebrania grupowe;
- spotkania okolicznościowe i integracyjne;
- spotkania tematyczne ze specjalistami.
2.Formy indywidualne
- rozmowy indywidualne z inicjatywy nauczycieli i rodziców z wychowawcą, logopedą, dyrekcją w ramach bieżących potrzeb lub w czasie godzin dostępności
- telefoniczne rozmowy;
- zajęcia otwarte
PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI /KLIKNIJ/
RADA RODZICÓW PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO W CHYBIU
ROK SZKOLNY 2022/2023
I oddział: Pani Patrycja Gojdka - Przewodnicząca
II oddział: Pan Piotr Kociołek - Sekretarz
III oddział: Pan Rafał Pszczółka
IV oddział: Pani Monika Papiernik
V oddział: Pani Angelika Sobieraj - Zastępca Przewodniczącej, Pani Mariola Dziendziel
VI oddział: Pani Iwona Gamrot, Pani Izabela Stachowiak
VII oddział: Pani Malik Dominika
REGULAMIN RADY RODZICÓW /KLIKNIJ/