- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec
1. "Przedszkolak z kulturą" - autor: Katarzyna Kocurek
Innowacja programowa przeznaczona jest dla starszych grup wiekowych, realizowana w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024.
Głównym celem tej innowacji jest pobudzanie twórczego myślenia dzieci, poszerzanie wyobraźni, a także uwrażliwienie na dobro i piękno. Dzieci uczestnicząc w zajęciach muzycznych, kulturowych czy plastycznych rozbudzają w sobie poszukiwanie piękna, uwrażliwiają się na sztukę w ujęciu regionalistycznym (poznają kulturę regionu), mają możliwość osiągnąć sukces. Innowacja wprowadza do współpracy: MGOK Strumień, MGOK Chybie, Kościół, Bibliotekę Publiczną w Chybiu i teatr w Skoczowie. Treści jakie przyswoją sobie dzieci obejmują zakres: fotografia - kim jest fotograf, jak działa aparat cyfrowy, teatr - kim jest aktor, czym jest teatr i sztuka teatralna, zaglądamy za kulisy, wokal jazzowy - czym jest wokal, jak pracuje piosenkarz i piosenkarka, które części ciała pracują przy śpiewie, muzyka organowa: czym są organy, budowa, jak wydobywa się dźwięk z organ, literatura: spotkanie z autorem książki, poznanie w jaki sposób powstaje książka i jak się ją wydaje, malarstwo: spotkanie z malarką, czym jest sztaluga, farby, płótno. Zaproszeni goście rozmawiają o sobie i swoich działaniach twórczych.
2. "Mały Miś w świecie emocji" - autor: Kinga Król, Katarzyna Szczypka
W naszym przedszkolu realizujemy innowację pedagogiczną pt. "Mały Miś w świecie emocji" – to innowacja pedagogiczna prowadzona od listopada 2022 do czerwca 2023 we wszystkich grupach wiekowych.
Głównym celem innowacji jest zapoznanie dzieci ze światem ludzkich emocji poprzez warsztaty czytelnicze.
Naszym zadaniem jest: kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji, rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami oraz rozwiązywania problemów, kształtowanie poczucia własnej wartości, rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe, uczenie dzieci umiejętności nawiązywania utrzymywania pozytywnych relacji z innymi, kształtowanie postaw prospołecznych i zapobieganie zachowaniom aspołecznym.
3. "Muzyczno-ruchowe zabawy z gumą sensoryczną" - autor Michalina Pisarek.
Innowacja realizowana jest w oddziale IV i III, w ciągu roku szkolnego 2022/2023
Innowacja z wykorzystaniem gumy sensorycznej Siguma, została opracowana ze względu na:
1. obecność dzieci, które przejawiają zarówno nadwrażliwość jak i obniżoną wrażliwość na bodźce z zewnątrz, w szczególności dotykowe;
2.potrzebę realizowania zabaw integrujących dzieci, w tym kształtujących umiejętność współpracy, współdziałania i wchodzenia w relacje;
3.potrzebę organizowania dzieciom zabaw wymagających ruchu i zachęcanie dzieci do podejmowania wysiłku fizycznego;
4.potrzebę ukazywania dzieciom satysfakcji i radości z zabawy grupowej, działań wykonywanych wspólnie;
Cele innowacji:
a) główne:
- dzieci uczestniczą we wspólnej zabawie z wykorzystaniem gumy sensorycznej.
b) szczegółowe:
- dzieci potrafią współpracować, współdziałać w czasie zabawy;
- dzieci stosują się do przyjętych zasad, w szczególności uwzględniają w zabawie obecność innych osób i dostosowują swoją aktywność do pracy całej grupy;
- dzieci przejawiające zaburzenia integracji sensorycznej uczestniczą w zabawie z wykorzystaniem SiGumy, włączają się do wspólnej zabawy;
- dzieci rozwijają koordynację ruchową, motorykę małą i dużą
- dzieci odczuwają radość ze wspólnej zabawy;
- dzieci uczestniczą w zabawach z muzyką, odtwarzają określone układy ruchowe, swobodnie interpretują muzykę
- dzieci rozwijają percepcję słuchową
4. Innowacja o charakterze programowym "Więcej ruchu dla maluchów"
To wszechstronny program aktywności ruchowej dla dzieci w wieku przedszkolnym, obejmujący rozwój dużych i mniejszych partii mięśniowych. Skupiony na rozwoju precyzji wykonania a także wzmocnieniu siły mięśni potrzebnych do utrzymania prawidłowej postury ciała, postawy, utrzymaniu krzywizn kręgosłupa, zapobiegający hipermobilności stawów.
Innowacja realizowana we wszystkich starszych grupach wiekowych systematycznie 2 razy na tydzień.
Uzupełnieniem jest ruch na świeżym powietrzu, spacery, korzystanie z placu zabaw gdzie kontynuowane jest kształtowania wydolności organizmu dziecka, ćwiczenia rzutów i chwytania, a także stymulowanie szeroko rozumianej integracji sensorycznej.
Program recenzowany przez dr Mariolę Szczepańską, Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.
5. Innowacja pedagogiczna realizowana w roku szkolnym 2019-2020
"Wprowadzenie dzieci w świat emocji" - autor Ewa Kuboszek
To innowacja pedagogiczna prowadzona od lutego - czerwca 2019 roku w trzech najstarszych grupach dzieci. Ukierunkowana na poznanie czym jest zachowanie, czym są emocje, jakie istnieją symptomy emocji, jak można sobie z nimi radzić. Nabywanie przez dzieci kompetencji społecznych i psychologicznych odbywa się z pomocą tekstów literatury dziecięcej, odgrywania scenek, poznawania minek, reagowania na sytuacje.
Kanwą do innowacji jest seria książeczek "Świat emocji" wydawnictwa Ashette, a także poszczególne wiersze J. Tuwima i Brzechwy.
Celem oprócz poznania rodzajów emocji (strach, radość, złość, smutek, zazdrość, miłość, nieśmiałość, spokój, samotność, zdziwienie, wstyd, znudzenie) jest poznanie ich objawów wegetatywnych w sobie, a także zauważenie u innego dziecka. Ważny jest rozwój asertywności, samoświadomości i samokontroli, a także umiejętność tworzenia więzi z rówieśnikami. Każde z opowiadań jest omawiane wspólnie, a później następuje praca nad nim co wiąże się ze sporą aktywnością dzieci.