• Przejdź do treści głównej
  • Przejdź do treści dodatkowych
  • Przejdź do menu
Przedszkole w Chybiu
  • Czcionka
  • A- A A+
  • Kontrast
  • Przełącz się na tryb domyślny. Przełącz się na tryb nocny. Wysoki kontrast - tryb czarny i biały Wysoki kontrast - tryb czarny i żółty Wysoki kontrast - tryb żółty i czarny
  • Widok
  • Stały układ Szeroki układ
  • Strona główna
  • Przedszkole
  • Dla rodziców
  • Galeria zdjęć
  • Oddziały
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Przedszkole
  • Dla rodziców
  • Galeria zdjęć
  • Oddziały
  • Kontakt
szukaj
  • O nas
  • Koncepcja pracy
  • Statut
  • Kadra
  • Regulaminy i procedury
  • 0rganizacja dnia
  • Edukacja
  • Zajęcia

 

 

 

 

  • Jesteś tutaj:  
  • Strona główna
  • Przedszkole
  • Edukacja
  • start
  • Poprzedni artykuł
  • 1
  • 2
  • Następny artykuł
  • koniec
-->

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanych dalej „przedszkolami”, oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

https://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2017/356

Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego

Fizyczny obszar rozwoju dziecka.

Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

  • zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;
  • wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
  • spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku;
  • komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;
  • uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
  • inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;
  • wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio
  • ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
  • wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
  • wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.

Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

  • rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
  • szanuje emocje swoje i innych osób;
  • przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych;
  • przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
  • rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze;
  • rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
  • zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;
  • wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
  • dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę;
  • dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.

Społeczny obszar rozwoju dziecka.

Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

  • przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;
  • odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej;
  • posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem;
  • używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania;
  • ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
  • nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość;
  • respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby;
  • obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
  • komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka.

Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

  • wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;
  • wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;
  • odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
  • rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;
  • odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;
  • wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom;
  • eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały,
  • muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub
  • rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;
  • wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp., tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru, wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów, przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury, określa kierunki i miejsca na kartce papieru;
  • czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;
  • wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;
  • wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom,
  • określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;
  • klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
  • eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;
  • określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;
  • przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;
  • posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;
  • rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;
  • posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;
  • podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;
  • wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód;
  • rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie; uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynności; powtarza rymowanki proste wierszyki, śpiewa piosenki w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami;
  • reaguje na proste polecenie w języku mniejszości narodowej lub etnicznej, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem; zna godło (symbol) swojej wspólnoty narodowej lub etnicznej;
    reaguje na proste polecenie w języku regionalnym – kaszubskim, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem, zna godło (symbol) swojej wspólnoty regionalnej – kaszubskiej.

Programy realizowane w roku szkolnym 2024/2025

W roku szkolnym 2023/2024 realizowane będą następujące programy:

  1. Program wychowania przedszkolnego "Kocham przedszkole", autor Mirosława Anna Pleskot, Agnieszka Staszewska-Mieszek, wyd. WSiP
  2. Program nauczania rytmiki „Muzyka bawi, uczy i wychowuje”, autor Aleksandra Korzeniowska;
  3. Program nauczania języka angielskiego „Lion’s team”, wyd. WSiP
  4. Program nauczania religii „Kochamy dobrego Boga. Wprowadzenie w życie religijne”, wyd. Jedność;
  5. Program aktywności ruchowej „Więcej ruchu dla maluchów”, praca zbiorowa

Innowacje pedagogiczne realizowane w roku szkolnym 2022/2024

1. "Przedszkolak z kulturą" - autor: Katarzyna Kocurek

Innowacja programowa przeznaczona jest dla starszych grup wiekowych, realizowana w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024.

Głównym celem tej innowacji jest pobudzanie twórczego myślenia dzieci, poszerzanie wyobraźni, a także uwrażliwienie na dobro i piękno. Dzieci uczestnicząc w zajęciach muzycznych, kulturowych czy plastycznych rozbudzają w sobie poszukiwanie piękna, uwrażliwiają się na sztukę w ujęciu regionalistycznym (poznają kulturę regionu), mają możliwość osiągnąć sukces. Innowacja wprowadza do współpracy: MGOK Strumień, MGOK Chybie, Kościół, Bibliotekę Publiczną w Chybiu i teatr w Skoczowie. Treści jakie przyswoją sobie dzieci obejmują zakres: fotografia - kim jest fotograf, jak działa aparat cyfrowy, teatr - kim jest aktor, czym jest teatr i sztuka teatralna, zaglądamy za kulisy, wokal jazzowy - czym jest wokal, jak pracuje piosenkarz i piosenkarka, które części ciała pracują przy śpiewie, muzyka organowa: czym są organy, budowa, jak wydobywa się dźwięk z organ, literatura: spotkanie z autorem książki, poznanie w jaki sposób powstaje książka i jak się ją wydaje, malarstwo: spotkanie z malarką, czym jest sztaluga, farby, płótno. Zaproszeni goście rozmawiają o sobie i swoich działaniach twórczych.

2. "Mały Miś w świecie emocji" - autor: Kinga Król, Katarzyna Szczypka

W naszym przedszkolu realizujemy innowację pedagogiczną pt. "Mały Miś w świecie emocji" – to innowacja pedagogiczna prowadzona od listopada 2022 do czerwca 2023 we wszystkich grupach wiekowych.

Głównym celem innowacji jest zapoznanie dzieci ze światem ludzkich emocji poprzez warsztaty czytelnicze.

Naszym zadaniem jest: kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji, rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami oraz rozwiązywania problemów, kształtowanie poczucia własnej wartości, rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe, uczenie dzieci umiejętności nawiązywania utrzymywania pozytywnych relacji z innymi, kształtowanie postaw prospołecznych i  zapobieganie zachowaniom aspołecznym.

3. "Muzyczno-ruchowe zabawy z gumą sensoryczną" - autor Michalina Pisarek.

Innowacja realizowana jest w oddziale IV i III, w ciągu roku szkolnego 2022/2023

Innowacja z wykorzystaniem gumy sensorycznej Siguma, została opracowana ze względu na:
1. obecność dzieci, które przejawiają zarówno nadwrażliwość jak i obniżoną wrażliwość na bodźce z zewnątrz, w szczególności dotykowe;
2.potrzebę realizowania zabaw integrujących dzieci, w tym kształtujących umiejętność współpracy, współdziałania i wchodzenia w relacje;
3.potrzebę organizowania dzieciom zabaw wymagających ruchu i zachęcanie dzieci do podejmowania wysiłku fizycznego;
4.potrzebę ukazywania dzieciom satysfakcji i radości z zabawy grupowej, działań wykonywanych wspólnie;

Cele innowacji:
a) główne:
- dzieci uczestniczą we wspólnej zabawie z wykorzystaniem gumy sensorycznej.
b) szczegółowe:
- dzieci potrafią współpracować, współdziałać w czasie zabawy;
- dzieci stosują się do przyjętych zasad, w szczególności uwzględniają w zabawie obecność innych osób i dostosowują swoją aktywność do pracy całej grupy;
- dzieci przejawiające zaburzenia integracji sensorycznej uczestniczą w zabawie z  wykorzystaniem SiGumy, włączają się do wspólnej zabawy;
- dzieci rozwijają koordynację ruchową, motorykę małą i dużą
- dzieci odczuwają radość ze wspólnej zabawy;
- dzieci uczestniczą w zabawach z muzyką, odtwarzają określone układy ruchowe, swobodnie interpretują muzykę
- dzieci rozwijają percepcję słuchową

 

Kolorowanka “Dzieci” do druku - Planeta Dziecka

4. Innowacja o charakterze programowym "Więcej ruchu dla maluchów"

To wszechstronny program aktywności ruchowej dla dzieci w wieku przedszkolnym, obejmujący rozwój  dużych i mniejszych partii mięśniowych. Skupiony na rozwoju precyzji wykonania a także wzmocnieniu siły mięśni potrzebnych do utrzymania prawidłowej postury ciała, postawy, utrzymaniu krzywizn kręgosłupa, zapobiegający hipermobilności stawów.

Innowacja realizowana we wszystkich starszych grupach wiekowych systematycznie 2 razy na tydzień.

Uzupełnieniem jest ruch na świeżym powietrzu, spacery, korzystanie z placu zabaw gdzie kontynuowane jest kształtowania wydolności organizmu dziecka, ćwiczenia rzutów i chwytania, a także stymulowanie szeroko rozumianej integracji sensorycznej.

Program recenzowany przez dr Mariolę Szczepańską, Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

 

5. Innowacja pedagogiczna realizowana w roku szkolnym 2019-2020 

"Wprowadzenie dzieci w świat emocji" - autor Ewa Kuboszek

To innowacja pedagogiczna prowadzona od lutego - czerwca 2019 roku w trzech najstarszych grupach dzieci. Ukierunkowana na poznanie czym jest zachowanie, czym są emocje, jakie istnieją symptomy emocji, jak można sobie z nimi radzić. Nabywanie przez dzieci kompetencji społecznych i psychologicznych odbywa się z pomocą tekstów literatury dziecięcej, odgrywania scenek, poznawania minek, reagowania na sytuacje.

Kanwą do innowacji jest seria książeczek "Świat emocji" wydawnictwa Ashette, a także poszczególne wiersze J. Tuwima i Brzechwy.

Celem oprócz poznania rodzajów emocji (strach, radość, złość, smutek, zazdrość, miłość, nieśmiałość, spokój, samotność, zdziwienie, wstyd, znudzenie) jest poznanie ich objawów wegetatywnych w sobie, a także zauważenie u innego dziecka. Ważny jest rozwój asertywności, samoświadomości i samokontroli, a także umiejętność tworzenia więzi z rówieśnikami.  Każde z opowiadań jest omawiane wspólnie, a później następuje praca nad nim co wiąże się ze sporą aktywnością dzieci.

Emocje dziecka -Wielkanoc - Przedszkole Rusałka

 

  • start
  • Poprzedni artykuł
  • 1
  • 2
  • Następny artykuł
  • koniec

© Przedszkole w Chybiu. Wszystkie prawa zastrzeżone.

  • BIP
  • rss
  • facebook
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Ok Odmawiać